fredag 19 maj 2017

Charmen med tarmen

Så heter faktiskt en bok som jag köpt: Charmen med tarmen. Anledning till att jag vill läsa den är att jag brottats med knasig mage i många många år. 



På något vis hade jag bestämt mig för att det är stressmage och att det varit min panikångest som påverkat magen. Det är säkert delvis sant, eller jo, det är det. Fast nu har jag upptäckt att det inte är hela sanningen. Troligtvis.

Visserligen har jag ju numer ingen panikångest att tala om utan känner mig väldigt lugn och harmonisk. Så det är klart att det hjälper till.

Men det är inte hela sanningen, för även om jag har känt mig helt lugn en längre tid så har ändå magen krånglat. För en tid sen var det rent ut sagt för, ja, jag vill inte svära men den var inte rolig kan jag säga.


Till historien hör att min dotter alltid brottats med dålig mage sen barndomen. Hon ändrade sin kosthållning för några år sen. Först blev det LCHF och senare gick hon över till Paleo, så kallad stenålderskost vilket innebär att man utesluter bland annat alla sädesslag. 

Hennes mage stabiliserades och hon mår idag finfint. Hon har med jämna mellanrum försökt få mig att sluta med att äta alla dessa mackor som jag älskar. Men hon har inte lyckats....jag har alltid sagt att; nej, jag klarar mig inte utan mina mackor....

Så... plötsligt händer det... som reklamen säger!!

För drygt 3 veckor sen var min mage osedvanligt bråkig och efter den pärsen så bestämde jag mig tydligen på stört utan att jag knappt var medveten om det själv.

I drygt 3 veckor har jag inte ätit en enda macka och jag har heller inte ätit något godis, inte ens choklad. Jag har valt att äta enligt Paleo så mycket som möjligt så ingen mjölk, pasta eller ost heller. 

Nu är jag fullständigt "blown away" för min mage tystnade på ca 5 dagar och har sen dess i princip varit tyst och jag har heller inte längre ont i magen. Fattar ni vilken lättnad det är??

Detta betyder ju, om det håller i sig, att jag inte längre behöver ängslas över att resa. För det har varit min sista pusselbit. Jag klarar numer att resa eftersom ångesten är borta men jag har haft kvar min krånglande mage. Men om nu detta underbara håller i sig så kanske jag även slipper en krånglande mage även när jag reser!!

Lustigt ändå så lätt det har gått att sluta med mackor! Jag saknar de inte heller nåt nämnvärt för jag vet vad de gör med min mage och det vill jag inte vara med om.

Så äntligen har jag helt plötsligt ändrat mitt sätt att äta och fått en lugn mage på köpet. 

Vad äter jag då?

Svaret är MAT! Alltså inga mackor (jag åt kanske 6-8 skivor om dan). Det är nog det viktigaste vad gäller mig i alla fall.

Sen aktar jag mig för sånt som sätter igång min mage som bönor och kål. Jag äter mer fisk och kokar gärna mina grönsaker. Det blir lent och skönt för magen. Äter även havregrynsgröt till frukost. Det är inte Paelo men jag följer ingen speciell diet utan jag känner efter själv vad jag tål och inte tål.

En annan stor förändring är att när jag numer blir hungrig så tar jag inte en macka som förr, utan då gör jag antingen en sallad, tar en banan eller lagar till en enkel omelett, eller helt enkelt en liten måltid. 

Jag är så glad och jag hoppas verkligen att det håller i sig. Mackor - stick och brinn!! 

Tack förresten min kära dotter för att du faktiskt hjälpt mig till detta beslut som i slutänden blev så lätt! 





2 kommentarer:

  1. Bra gjort och så härligt att du fått en lugn mage!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hoppas att det blir bättre med magen! Roligt namn på boken :)

    SvaraRadera